STUDENTENTIPS

Maandelijks thema

Enkele tips voor Studenten !

Neem altijd een ontbijt!

Studenten die ontbijten presteren beter dan studenten die dat niet doen.

Start bvb. met fruit en noten, een eitje, wat yoghurt: zo kan je lang verder zonder hongergevoel. Kies voor trage suikers, dus multi-granen, op voorwaarde dat je deze goed verteert.

Drink regelmatig water.

De hele dag door kleine hoeveelheden is beter dan volle glazen ineens. Kies voor water dat je graag drinkt. Je hersenen hebben veel water nodig, zodat de signalen vlot van de ene hersencel naar de andere hersencel kunnen doorgegeven worden. Je kunt het vergelijken met een estafette in een zwembad (voldoende water) of in een modderpoel (te weinig water).

Noten zijn echte voeding voor het brein : de studentenhaver heeft zijn naam niet gestolen.

Vermijden: snelle suikers, kleurstoffen en zeker alcohol.

Luister als je hersenen om een pauze vragen: minder concentratie, (lichte) hoofdpijn, geeuwen, sneller afgeleid, onrustig op je stoel … Tijdens een korte break of een langere pauze kunnen je hersenen de geziene leerstof verwerken en leggen ze zelfs nieuwe verbanden.

Water, frisse lucht (zuurstof), beweging, een gezond tussendoortje, een leuke babbel … geven je hersenen de nodige rust, maar een beeldscherm of boek doen dat niet.

Beweging is zeer belangrijk voor de bloedcirculatie, ook naar de hersenen toe.

Je kunt de samenwerking tussen je beide hersenhelften stimuleren door kruisende bewegingen te maken (links en rechts), bv. wandelen terwijl je armen vrij meebewegen.

Een ademhalingsoefening helpt je gedachten tot rust komen: sluit je ogen, leg je handen op je buik en volg nieuwsgierig de beweging van je handen, zonder je ademhaling bewust te veranderen. Als je dit regelmatig doet, kan je ook op je examen profiteren van het rustgevend effect.

Meer weten? Zoek op internet naar ‘Brain Gym’ en ‘ademhalingsoefeningen’.

Checklist voor de studiekamer:

fles + glas water / frisse lucht / licht / en natuurlijk al je studiemateriaal.

Positief denken!

“Ik snap er niets van” is niet echt stimulerend voor je hersenen.

Zoek naar positieve woorden: “ik begrijp het nog niet, met een extra inspanning kom ik al een stapje verder”.

Op tijd in bed.

Zorg dat er voldoende tijd is tussen studeren en slapen.

Sommige studenten slapen beter als ze geen televisie kijken vlak voor het slapengaan.